Generic selectors
Csak teljesen egyező találatok
Search in title
Keresés a tartalomban
Keresés a cikkekben
Search in pages
Válasszon kategóriát
100 éve történt
Baleset
Belföld
Bulvár
Bűnügy
Érdekes
Fotó
Gazdaság
Hírek
Időjárás
Kisvárda
Kultúra
Mátészalka
Megyei
Nagy Kép
Nemzetközi
Nyírbátor
Nyíregyháza
Pártok
Programajánló
Rövidhír
Sport
Szavazás
Tiszalök
Tiszavasvári
Tudomány
Uncategorized
Vélemény
Vezetőhír
Videó

„Iszonyú mennyiségű pénz jön az unióból és ezek képesek úgy elherdálni, hogy semmi látszatja. Az ország javára, semmi!” – mondta egy törékeny szőke asszony Tiszalökön, mikor azt szerettük volna megérteni, mi a baj az Egészségügyi Központ felújításával, mitől elégedetlen a tiszalökiek egy része, élen dr. Zsonda Lászlóval.

Az a baj, hogy nálunk egy eu-s projekt ennyi: betonozás, vasbetonszerelés – falazás, válaszfalazás, vakolás – padlóburkolás, falburkolás – bádogos munka – beltéri ajtók, bejárati ajtók, ablak cseréje – belső festés  – víz és hőszigetelés – villanyszerelés, épületgépészeti szerelvényezés – térburkolat – akadálymentesítés – kert és parképítési munkák. Így festett legalábbis a „Meglévő egészségügyi központ épületének rekonstrukciója, bővítése” című projekt a Közbeszerzési értesítő tanúsága szerint, 1128,92 m2-en, Tiszalökön.

Pedig abból a 83 913 311 magyar forintból (áfa nélkül) már működő egészségügyet is lehetett volna teremteni Tiszalök, Tiszavasvári, Tiszadada, Tiszadob és Szorgalmatos több mint 24 ezer fős lakosságának. Legalábbis ki lehetett volna próbálni, hogy hogyan lehet…

Az ötlet

Dr. Zsonda László különös orvos. A patológus, kardiológus, illetve sürgősségi orvos végzettséggel is rendelkező főorvos szakmai érdeklődésének középpontjában az áll, hogyan lehet a területi egészségügyi ellátásban mindenkinek a legjobb életkilátásokat biztosítani: hogyan lehet mérsékelni az elkerülhető halálozási esetek számát, milyen eszközökkel lehet kórházi szintűre emelni a mindennapi területi és sürgősségi betegellátást, a gondozást, illetve hogyan lehet elindítani az egész országra kiterjedő preventív szemléletű medicinát. Zsonda főorvos az orvosi eszközök mellett ennek érdekében előszeretettel alkalmazza az informatika vívmányait, az infokommunikációs eszközök lehetőségeit. Az Egyesült Államokat ösztöndíjasként többször is megjáró, de mindmáig nyíregyházi doktor a 80-as évek végén értékelhető EKG-jeleket juttatott repülőgépről a földre az INMARSAT  műszaki bázisán, majd heroikus küzdelmek árán ebből lett a magyar szabadalomként jegyzett MONA- SystemEgészségügyi Informatikai Konzultációs Rendszer, épp mire a 21. századba léptünk.

Az ügyeletben, mentőzve, sürgősségin, szakrendelésen is komoly tapasztalatot gyűjtő doktor most a tökéletes területi ellátás modelljével rukkolt elő. Ahogy mondja, az általa kidolgozott fejlesztés minden részlete működőképes és teljes egységet képez a különböző ellátási formák között. A magyar viszonyokból kiindulva alkotott új szerkezetet, amely ezúttal sem nélkülözi az informatikai fejlesztést: felöleli a szűrést, a krónikus betegek naprakész gondozását (okostelefon alkalmazásokkal is), a vidéki Magyarországnak helybe vitt szakrendelést, a területi sürgősségi ellátást és természetesen az ellátás csúcsán a kórházat. A Zsonda doktor által kitalált integrált rendszer kiküszöböli a párhuzamosságokat és jóval olcsóbb a jelenleginél, mert minden pácienst a helyén kezel. Kórházba például kizárólag azt küldi, akinek a problémája kórházi ellátást igényel! A Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézetet minden esetre meggyőzte, azt tanácsolták neki ugyanis, keressen egy helyet, ahol a gyakorlatban ki lehet próbálni…

Tiszalök!

A kisváros polgármestere, Gömze Sándor az elképzelés lelkes támogatójának mutatkozott, de a képviselőtestület meggyőzésében nyilván szerepe volt dr. Kámor Katalin háziorvosnak, a képviselőtestület tagjának is. Az ő szájából még hitelesebben hangzott, milyen nagyszerű, ha ezután egy szimpla infúziós kezelés miatt nem kell a nyíregyházi kórházba befeküdni, s ez a rendszer jelentős összegeket takarít meg! Mindez csodás összhangot mutatott a 2011-ben kidolgozott Semmelweis Tervvel, megindult hát a közös lobbyzás az egészségügyi államtitkárságon és a GYEMSZI-nél: Tiszalöknek kell Zsonda doktor terve! Ez nyilván sokkal jobban hangzott, mint hogy „mi is kérünk uniós pénzt, mert lepukkantak a 40 éves rendelőink!” 2012-ben legalábbis ezzel nem értek célt, hiába tárgyalta újra meg újra a képviselőtestület, mit kellene tenni az egészségügyi központ áldatlan állapotának megszűntetéséért.

Amit dr. Zsonda László papírra vetett, az már egy projekt terve volt, amiből 2013. februárjában egyébként az Opus Team készített valódi pályázati dokumentációt. A tiszalöki egészségügyi intézmény fejlesztése című projekt endokrinológia, neprológia, pulmonológia, urológia, fül-orr-gégészet, szemészet, speciális gyermekgyógyászat, bőrgyógyászat-szakrendelések, rehabilitációs kezelések, az egynapos sebészet feltételeinek a megteremtését foglalta magában. Tehát nyilvánvalóan az ahhoz szükséges rendelők, vizsgálók, orvosi műszerek, gépek, berendezések teljességét egy felújított épületben, a megfelelően képzett személyzettel szerződve, a szükséges szakhatósági engedélyekkel megerősítve. Mert nem lehet másképp. Muszáj tehát ezt gondolnunk akkor is, ha az uniós projekt gazdája nem enged betekintést a dokumentációba.

Azt viszont tudjuk, hogy a GYEMSZI akkori vezetése a megküldött dokumentációk alapján három nap alatt elvi döntést hozott egy kísérleti program beindításáról.  A pilot study céljaként az alapellátási ügyelet, a járóbeteg szakrendelés, a mentőszolgálat és a fekvőbeteg intézmény közötti integrált egészségügyi-modell kialakítását jelölték meg.  A program sikeres lebonyolításához a GYEMSZI utasításban kötelezte a nyíregyházi kórházat, hogy az Országos Egészségügy Pénztár (OEP) által finanszírozott szükséges óraszámokat adja át a kísérletben résztvevő szakrendelések számára. Vagyis a GYEMSZI nem biztosított a projekthez pluszfinanszírozást – hisz’ a beteg ugyanannyi, csak az ellátás helye változik -,  viszont ezzel az utasítással a kórház havi 3 millió forint bevételtől elesik! Valószínűleg ennek köszönhető, hogy kórház sokáig halogatta a paktum megkötését. Csak 2013. június 26-án írták alá, úgy egyébként, hogy a szerződés nem rögzítette az indulási időt, csak a kísérletre szánt időintervallumot határozta meg, ami ennek értelmében hat hónap.

Pilot study, avagy egy próbát megér

A rendelkezésünkre álló dokumentumokból azt nem tudjuk pontosan megállapítani, mikor nyerte el az Európai Unió támogatását a tiszalöki projekt. Gömze Sándor polgármestertől soha nem hangzott el ilyen mondat a testületi üléseken, vagy nem rögzítette jegyzőkönyv. A vizsgált időszak jegyzőkönyveit áttanulmányozva az tűnik fel, hogy a távlatos elképzelések felvázolásától is eltekintettek a testületi üléseken, a tájékoztatások mindig a pillanatnyilag szükséges teendőkre korlátozódtak és a képviselők kérdés, véleménynyilvánítás nélkül szavazták meg a polgármesteri előterjesztést. A 2013. június 27-i jegyzőkönyv ezt rögzíti a polgármestertől: „121,8 milliós pályázat. Le kell igazolni, hogy vállaljuk a feltételeket, 5 évig fenntartási kötelezettséget kell vállalnunk a támogatási szerződés megkötéséhez. Aláírásra kerül a megállapodás az OEP, az ÁNTSZ, a GYEMSZI, a megyei kórház és a HUNGAROMED-GROUP Kft által. … Úgy gondolom, hogy tudjuk biztosítani a feltételeket. Támogatásra javaslom a pályázat benyújtását és a nyilatkozat megadását. Kérem, hogy szavazzunk erről!” A jegyzőkönyv szerint 6, egyhangú igen szavazattal elfogadták a 76/2013. (VI.27) számú határozatot, az ÉAOP-4.1.2/A-12-2013-0052 számú pályázathoz a nyilatkozat megadásáról.

Közben bizonyára az épület felújítására is készültek tervek, meg a közbeszerzési eljárást is kiírták, de nyomát csak annak találtuk, hogy 2013. szeptember 17-én szerződést kötöttek a kivitelezésre, a cikkünk bevezetőjében felsorolt munkálatokra a tiszalöki illetőségű Suspect Bau Kft-vel.  A 2010-ben alapított építőipari cég tulajdonosa Pápa József kőműves és felesége, akik egyébként 2011 novemberében állami támogatással épült panziót nyitottak  a Tisza-parti városkában. De ne menjünk el szó nélkül a cég első munkája mellett sem!

A tiszalöki Mészáros?

Történt, hogy a tiszalöki önkormányzat  még 2010 júliusában közbeszerzési eljárás keretében meghirdette az „Egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása az önkormányzati ügyfélszolgálat területén Tiszalökön” című projekt kivitelezési, építési munkáit. A projektre 20 millió forintot szántak. Egy érvényes pályázat érkezett, de az eredményhirdetéskor, 2010. szeptember 3-án a tendereztető érvénytelennek nyilvánította az eljárást. A második körben nyertes Suspect Bau Kft. még nem is létezett, mikor kiírták az új eljárást, és láss csodát, ez a közbeszerzés már eredményes volt, csakhogy majdnem 3 millióval több a vállalkozási szerződés díja ugyanarra a munkára, mint amit egy hónappal korábban egy másik vállalkozásnak kevesebb mint 21 millióért kellett volna megcsinálnia…

Ilyen előzmények után hirdették ismét nyertesnek 2013-ban az egyedüliként induló Suspect Bau Kft-t, azt az építőipari mikrovállalkozást, amelynek semmilyen tapasztalata nem volt egészségügyi intézmények kivitelezésével kapcsolatban. Igaz, a műszaki ellenőr szerint ez nem is volt követelmény, mert úgymond nem volt semmilyen speciális munka, ami megkövetelte volna a sajátos szakismereteket. A két steril műtő és a röntgen szoba nem tűnt elég nyomós érvnek, még arra sem, hogy legalább alvállalkozók közreműködését igénybe vegyék! A szakszerűtlen, sokszor hanyag kivitelezésnek csaknem 25 ezer ember a kárvallottja, egy éves csúszás és a program teljes lenullázása az eredménye. De ne szaladjunk előre!

Az utóbb négyszer módosított kivitelezési szerződés aláírásakor még bő félévvel vagyunk a parlamenti választások előtt, Gömze polgármester úgy érzi, minden rendben. Legalább is erről számol be a GYEMSZI főosztályvezetőjének, dr. Matusovits Andreának 2013. szeptember 19-én írt levelében: „A kivitelező vállalta, hogy… szükség szerint éjjel-nappal és természetesen hétvégén is dolgoznak. Az épület belső felújítását és átadását az ígért két hónap alatt tudja teljesíteni. Zsonda főorvos úr tájékoztatása szerint a pilot-study indításának késedelme miatt a megyei kórház vissza akarja vonni a kihelyezett szakorvosi és rehabilitációs órákat. Úgy gondolom, hogy ennek visszavonása súlyos szakmai, de főleg politikai következményekkel járna, ami senkinek se érdeke… Tudom, hogy késésben van ez a projekt, de az én megközelítésem szerint a késő őszi indítás, a jövő évi választásokra tekintettel – figyelembe véve a program kifutását – a legjobban időzített…”

A projekt története 2012-től:

A felhők azonban már másnap, szeptember 20-án gyülekeztek, dr. Zsonda László ugyanis a közbeszerzési eljárás eredményhirdetésekor otthagyott csapot-papot: amit bemutattak, az köszönő viszonyban sem volt a Pannon Tervstúdió által kidolgozott, az ÁNTSZ kontrollja és Zsonda főorvos orvosszakmai felügyelete mellett elkészített dokumentációval. A tiszalöki képviselő testületnek októberben írt levelében a főorvos így fogalmaz: „Megdöbbenve tapasztaltam, hogy a feladat ellátására teljesen alkalmatlan, használhatatlan tervdokumentációra kötött szerződést az Önkormányzat a kivitelezővel.” A terv, majd a kivitelezési szerződés módosítása ezen a helyzeten már nem tudott javítani: Mekk Elek elszabadult.

Választástól választásig

Dr. Zsonda László azonban nem tudta eldönteni, előre meneküljön-e vagy inkább el. A Mona-System-en edződött magyar fejlesztő 2014. januárjában a Jósa András Kórház főigazgatói tárgyalójában még úgy egyeztetett dr. Hajnal Judittal, a TEK szakreferensével, dr. Francz Mónika telephelyi orvos igazgatóhelyettessel, dr. Molnár Andrea finanszírozási osztályvezetővel és dr. Tóth Lajos Barna orvos igazgatóval a Tiszalöki Integrált Egészségügyi Intézmény 2014. április 1-től történő indításáról, mint aki őszintén hiszi, hogy az elképzelés reális. Február 10-én már visszavonja ezt a tervet, de ezzel nem tudja feltartóztatni a politika buldózerét. Használatbavételi engedély nélkül birtokba vették márciusban az elkészült épületrészt az alapellátás számára, majd 2014. március 30-án, a választások előtt egy héttel, ünnepélyes keretek között átadták a megújult egészségügyi létesítményt.

Tekintélyes hibajegyzék készül nyolc nappal később, aminek az a summázata, hogy az épület alkalmatlan gyógyító tevékenységre. Ezt támasztja alá a műszaki ellenőr 2014. május 13-i jelentése is: „ A … problémák komolyan veszélyeztetik az épület egészségügyi intézményként történő használatát… Meg kívánom jegyezni, hogy a helyszíni bejárás során tapasztaltuk, hogy az épületben egészségügyi ellátás folyik, annak ellenére, hogy az épület hivatalos használatba vétele még nem történt meg, így a szükséges mérési jegyzőkönyvek sem készültek el (érintésvédelem, földelés ellenállás, vízminta vizsgálat stb.)” Még májusban rendkívüli képviselő testületi ülésen két előterjesztést is elfogadtat a polgármester mintegy 39 millió forintos forrás bevonása érdekében, ennyi kell ugyanis azoknak a pótmunkáknak az elvégzésére, ami után van remény, hogy az Egészségügyi Központ az lesz, aminek lennie kellene. Az újabb közbeszerzést ismét csak a tiszalöki Suspect Bau Kft. nyeri. A két szerződés teljes értéke már nettó 113 millió 734 ezer forint.

A Köz mi vagyunk - Fotó: Móricz Csaba
A Köz, mi vagyunk – Fotó: Móricz Csaba

 

A jegyzőkönyvből tudjuk, hogy a plusz költségek egy részét a Tiszavíz Vizierőmű kft. biztosítja, így 16,9 millió forintot ad a pótmunkákra és orvosi műszerekre. Viszont a közbeszerzési értesítő szerint már elvégzett munkákra szerződtek, ami megkérdőjelezi az újabb eljárás szükségszerűségét. A műszaki ellenőr május 13-i levelében úgy fogalmaz, hogy a projekt befejezéshez közeledik,  május 20-án a műszaki átadást-átvételt megelőzően járják be az épületet. Ugyanakkor a pótmunkákról szóló szerződést 2014. június 3-án írják alá többek közt steril műtők, öltözők és egyéb helységek kialakítására. Csakhogy a birtokunkba lévő fotókonezek a helységek már márciusban kész voltak és az április 7-én készült orvosszakmai hibajegyzéken is szerepelnek.

Júniusban Zsonda úgy fogalmaz egy levélben: rosszabbul állnak, mint a felújítást megelőzően. A szinte drámai hangvételű levélben jelzi, hogy álláspontját szeretné elmondani a képviselőtestület előtt. Erre a meghallgatásra nem kerül sor, és a felelhető jegyzőkönyvekből úgy tűnik, hogy a polgármester sem tájékoztatta a testületet. Viszont Gömze Sándor írásos felhatalmazást ad 2014. július 2-án dr. Zsonda Lászlónak a szervezési feladatok ellátására, hisz száguld szembe az önkormányzati választás, addig valahogy nyugvó pontra kell jutni. És ez sikerült is.

Szakmai bemutató – díszlettel

A 2014. szeptember 4- én tartott bemutatón illusztris vendégek és a térséghez köthető politikusok is részt vettek. Így többek közt dr. Vinnai Győző országgyűlési képviselő is elismeréssel adózott a város vezetésének a fejlesztésekhez. A település polgármestere ezen a rendezvényen jelenti be, hogy az orvosi szakellátás, a szakrendelések 2014 novemberében indulnak, hisz’ minden feltétel adott a betegek fogadására, a beruházást készre jelentették.  A polgármester minden kamerába szemrebbenés nélkül nyilatkozza, hogy az Egészségügyi Központ elkészült, egy 2015. februári interjúból viszont az derült ki, hogy például a bemutatón látott röntgengépet csak erre a napra kapták kölcsön!

Gömze így is újra polgármester lett, de a tél folyamán csak feltűnt már Tiszalökön, hogy még mindig nincs szakrendelés, de mert háziorvoshoz oda jártak az emberek, látták a szemükkel, mit kaptak felújítás címén.

Tiszalök város polgármestere Gömze Sándor több nyilatkozatban, valamint képviselő testületi ülésen is azt állította, hogy a beruházás 120-130 millió forintba került, és olyan épületrészek is fel lettek újítva önerőből, amiket a pályázat nem érintett, így megújult az alapellátást kiszolgáló épületrész is. A polgármester szerint az önerős rész munkái 37 millió forintba kerültek. Az utóbbi három év képviselőtestületi-ülések jegyzőkönyveit, határozatait átvizsgálva ugyanakkor nem találtunk sehol utalást az önerős beruházásra, de a közbeszerzési eljárások között sem lelhető fel erre utaló tender. A papírok, dokumentumok ugyanakkor arról tanúskodnak, hogy elemi berendezések, orvosi műszerek hiánya is akadályozta a szakellátás indítását, az épület használatba vételi engedélyének hiányáról nem is beszélve.

A település vezetője dr. Zsonda Lászlót hibáztatta, aki márciusban megelégelve a helyzetet a nyilvánossághoz fordult. Az aláírásgyűjtés ígéretesen indult, de a városháza kamerázó munkatársainak megjelenése hamar elvette a tiszalökiek kedvét az egy héten át minden napra meghirdetett demonstrációtól. Akik mégis megjelentek az Egészségügyi Központ előtt, fájó szívvel szembesültek a reménytelen helyzettel: szánalmasan kevesen vannak a tét nagyságához képest. Így látta dr. Zsonda László is, aki befejezettnek tekintette tiszalöki működését. Már csak azért se tehetett egyebet, mert Tiszalök önkormányzata minden szerződést felbontott vele. Végül a hivatalos átadást követő több mint másfél év után, 2015 szeptemberére beindult 5-6 szakorvosi ellátás Tiszalökön.

Zsonda László bizonyosan nem marad munka és megélhetés nélkül, de hogy Tiszalök hogy fogja fenntartani  a heti 29 órás szakorvosi ellátást, már csak azért is súlyos kérdés, mert a meglévő orvosi műszerek jelentős része Zsonda doktor cégének a tulajdona. Az a 130 millió forint meg, amit eltapsoltak a rendelő csinosítására, az európai polgárok adóforintja volt.

Az ügyben jelenleg egy magánszemély feljelentése alapján a  NAV Észak-alföldi Regionális Bűnügyi Igazgatósága folytat nyomozást.

M.V.

Hirdetések