Generic selectors
Csak teljesen egyező találatok
Search in title
Keresés a tartalomban
Keresés a cikkekben
Search in pages
Válasszon kategóriát
100 éve történt
Baleset
Belföld
Bulvár
Bűnügy
Érdekes
Fotó
Gazdaság
Hírek
Időjárás
Kisvárda
Kultúra
Mátészalka
Megyei
Nagy Kép
Nemzetközi
Nyírbátor
Nyíregyháza
Pártok
Programajánló
Rövidhír
Sport
Szavazás
Tiszalök
Tiszavasvári
Tudomány
Uncategorized
Vélemény
Vezetőhír
Videó

„Balog Zoltán szerint már olyan stabil az ország helyzete, hogy lehetőség nyílik belső korrekciókra az oktatási rendszerben, az érintettek érdekeit jobban figyelembe véve.” 

Napjainkra egyértelművé vált, hogy elengedhetetlen az oktatás egészének rendszer szintű átalakítása, mert a kialakult helyzet már súlyosan veszélyezteti hazánk jövőjét. A fokozódó elégedetlenség búvópatakként tört a felszínre, s most már a hömpölygő áradatként jelzi, hogy elég volt, eddig és ne tovább! Balog miniszter teszi a dolgát. Legalábbis amiről azt gondolja, hogy az a dolga. Megoszt, intrikál, félretájékoztat. Úgy, ahogy ezt – miniszterként – mindig is tette. Visszatekintve az általa irányított időszakra bátran gondolhatta, hogy ami működött ezerszer, az működni fog ezeregyedszerre is- mondta  a szombat délutáni sajtótájékoztatón Mendrey László, a PDSZ elnöke. 

2015-11-17-mendrey-laszlo-d0001369590e3820959f2-d0001e82af04f1ca670f8_0

A miniszter téved. A köznevelés rendszere csődöt mondott, a biciklit – nem csak – túltolták, de el is. Azt nem várhatjuk el tőle, hogy beismerje – maradjunk a szlengnél – hogy „elszabtuk”, de azt igen, hogy tegyen meg mindent – legalább a kármentésért.

Az általa bejelentett köznevelési kerekasztal terve adott némi okot az optimizmusra. Egy nap után azonban kiderült, hogy a miniszternek esze ágában sincs valódi megoldást keresni. Még mindig azt hiszi, hogy működik a rendszer, csak egy kis porszem került a gépezetbe.

A miniszter – ebben is – téved. A köznevelési kerekasztalnál helye van minden szakmai és érdekvédelmi szervezetnek – kormányzati szimpátiától függetlenül. A miniszter – államférfiként – nem teheti meg, hogy szemezget a „kínálatból”, hisz itt nem róla szól a történet, hanem az országról, aminek történetesen most pont ő a minisztere!

A kerekasztal napirendjére javasoljuk, hogy még ebben a tanévben szülessen megállapodás azokról a rövid távon orvosolható, anyagi ráfordítást nem – vagy csak kis mértékben – igénylő kérdésekben, mint:

– a tanulók terhelésének csökkentése (ennek keretében az óraszámok csökkentése, a NAT és a Kerettantervek átalakítása)

– a pedagógusok munkaterhelésének csökkentése (a kötelező óraszámok 22-ben történő rögzítése, a 32 órás kötött munkaidő eltörlése, a

– mindenkire vonatkozó – adminisztrációs terhek radikális csökkentése, a túlórák kifizetése, az életpálya modell és a minősítési rendszer valós feladatának megfelelő átalakítása)

– Vissza kell állítani a tankönyvválasztás szabadságát, s az iskolák autonómiáját, biztosítani kell a gazdálkodás lehetőségét.

– Azonnali beavatkozást követel a pedagógusmunkát segítő – nem pedagógus végzettségű – munkatársaink fizetésének jelentős emelése.

Hosszútávon megkerülhetetlen az állam szerepének vizsgálata a közoktatási rendszer működtetésében és fenntartásában. A Klebelsberg Intézmény Fenntartó működése során hibát, hibára halmozott, nem volt olyan év mikor ne küzdött volna financiális gondokkal, 2015-re eljutottunk odáig, hogy „rutinszerűen „ nem fizet ki – törvényben előírt – juttatásokat, s tavaly decemberben előfordult az a skandallum, hogy jelentős késéssel fizette ki a béreket. Évi ötszáz milliárd forint folyik ki a kezéből, nincs olyan területe a működésének mely eredményes lenne. Az állam felelőssége a közoktatásban megkerülhetetlen. Ott kell beavatkoznia, ahol az önkormányzatok nem, vagy csak korlátozottan tudják ellátni közoktatási feladataikat. Ahol azonban erre készség, képesség, és akarat mutatkozik, ott az államnak nincs keresnivalója. A KLIK lebontása, a tankerületi rendszer átalakítása kötelező feladat.

A köznevelés „biciklije” Javíthatatlan. Újra, 21. századira van szükség. Ennek megtervezése, megalkotása nem a kormányzati kiválasztottak privilégiuma. Ez mindannyiunk feladata. A feltételrendszer kialakítása biztosítása pedig a miniszter kötelessége.