Generic selectors
Csak teljesen egyező találatok
Search in title
Keresés a tartalomban
Keresés a cikkekben
Search in pages
Válasszon kategóriát
100 éve történt
Baleset
Belföld
Bulvár
Bűnügy
Érdekes
Fotó
Gazdaság
Hírek
Időjárás
Kisvárda
Kultúra
Mátészalka
Megyei
Nagy Kép
Nemzetközi
Nyírbátor
Nyíregyháza
Pártok
Programajánló
Rövidhír
Sport
Szavazás
Tiszalök
Tiszavasvári
Tudomány
Uncategorized
Vélemény
Vezetőhír
Videó

Tavaly mintegy 2,5 százalékkal több személyi sérüléses közlekedési baleset történt közútjainkon, mint 2014-ben. Ennek különböző okai vannak, Óberling József ezredes szerint a tendencia 2016-ra visszafordítható, és 2020-ra az ország teljesítheti az uniós célkitűzést. A statisztikai adatok szerint 2015-ben 16 241 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt Magyarország közútjain, ami csaknem 2,5 százalékos növekedés az előző évihez képest.

Microsoft PowerPoint - szemelyseruleses__kozuti_kozlekedesei_bal

– Mivel a közlekedésbiztonság állandóan változó folyamat, nem meglepő, ha egy évben több személyi sérüléses baleset történik a közutakon, mint az azt megelőző időszakban, de mindenképpen figyelmeztető jel – mondta Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. – Sajnos nőtt a balesetekben meghalt emberek száma is, de hangsúlyozom: ez a rendőrség előzetes adatain alapuló számsor. Mindig keressük a változások okait. Tavaly az illegális migráció kezelése az ország egész területén lekötötte a rendőri erők jelentős részét, ez a közlekedésrendészeti állományt is érintette. Megerősítő erőt kellett vezényelni az államhatár menti megyékbe, az otthon maradóknak pedig más kollégák munkáját is el kellett végezniük. Azt, hogy a rendőrségnek szokásos feladatai mellett kezelnie kellett a migrációs helyzetet, vélhetően a közúti közlekedésben részt vevők is érzékelték, és sajnos fegyelmezetlenebbek voltak, legyen szó autósról, motorosról, kerékpárosról vagy gyalogosról.

Ennek ellenére nincs jelentős eltérés az adatok között, a balesetek számában voltak az előző évihez képest jobb, illetve roszszabb hónapok is 2015-ben. Ami nem változott: a balesetek legfőbb okai között évek óta az első helyen szerepel a gyorshajtás (a sebesség nem megfelelő megválasztása), a második az elsőbbségi jog szabályainak megszegése, ezt követik a kanyarodáskor elkövetett szabályszegések. A balesetek 63 százalékát személyautó-vezetők okozták, 11 százalékát kerékpárosok, 9 százalékát tehergépkocsi-vezetők és 6 százalékát gyalogosok.

– A halálos balesetek áldozatainak egyharmada a közlekedés legsérülékenyebb résztvevői közül került ki, tavaly 133 gyalogos és 82 kerékpáros vesztette életét az utakon. Át kell gondolnunk, hol tudunk változtatni a baleset-megelőzés és a rendőri ellenőrzések módszereiben, hogy kisebb veszélynek legyenek kitéve – tette hozzá az ezredes. – Elképesztő balesetek is történtek. Előfordult, hogy a gyalogos lakott területen kívül szabályosan, a szembejövő forgalom sávjának szélén sétált, és érthetetlen okból nem lépett le az útpadkára, amikor szemből jármű érkezett. Tavaly nyolc gyermek halt meg közlekedési balesetben, többségük önhibáján kívül, jellemzően utasként. Nincs mese, ennek a számnak nullának kell lennie! Csak akkor leszünk elégedettek, ha Magyarországon egyetlen gyermek sem hal meg balesetben. Minden évben kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a lehető legkisebb veszélynek legyenek kitéve. Tanévkezdéskor az iskolák környékén a rendőrség és a polgárőrség közösen ügyel a biztonságukra, ennek eredményeként évek óta nem történt szeptemberben halálos gyermekbaleset.

Kedvező hír, hogy az ittasan okozott balesetek száma – és összes baleseten belüli aránya is – csökkent, ami mostanra évek óta javuló folyamatnak tekinthető.
Kedvező hír, hogy az ittasan okozott balesetek száma – és összes baleseten belüli aránya is – csökkent, ami mostanra évek óta javuló folyamatnak tekinthető.

– Tavaly 9,5 százalékra sikerült csökkenteni ezt az arányt, ami óriási eredmény, körülbelül tíz évvel ezelőtt még 14–15 százalék körül volt – értékelt a főosztályvezető. – Ennek érdekében komoly erőfeszítéseket tett a rendőrség, több száz elektromos légalkoholmérő eszközt szerzett be, és minden közúti ellenőrzés kötelező eleme lett a járművezető ittasságának ellenőrzése, ez meglátszik az eredményeken is.

 

Az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője szerint idén újra a fejlődés útjára kell lépni, megfordítható a mostani negatív tendencia. Teljesíthető az Európai Unió közlekedésbiztonsági programjának az a célkitűzése is, miszerint 2010 és 2020 között a felére kell csökkenteni a közlekedési balesetek halálos áldozatainak a számát. Ehhez azonban nem elég a rendőrség törekvése, szükség van a közlekedők szemléletváltozására is. Remélhetően segít majd az is, ha beélesítik a Véda projekt keretében kiépített rendszer fixen telepített kameráit. Ennek időpontját a rendőrség időben közli majd. Addig is vigyázzanak az utakon!

 

HARLE SZILVIA – police.hu

Hirdetések