Színházat alapítani érdekes kettősség. Minden színházalapító hályogkovács. A felelőtlen magabiztosság lendülete nélkül érdektelen lehet a színidirektori körültekintés. A mi felelősségünk abban áll, hogy olyan színházat hozzunk létre, amely érvényes, egyenértékű alternatívát jelent egy Budapesttől 25 kilométerre lévő kisváros, budapesti színházi kultúrán szocializálódott közönsége számára. Belépőjegyeikkel nyolc hónap alatt tízezer néző szavazott arra, hogy ez valószínűleg sikerült. – Írja Venyige Sándor bevezetőjében
Venyige Sándor színművész húsz esztendő után hozott erős döntést. 2014-ben elhagyta Nyíregyházát. Nyugalomra vágyott, elege lett a mindennapi csatározásokból, a nyírségi partikularitással a középszer diadalából. Húsz évig tartotta magát, majd tovább állt.
Veresegyház 25 kilométerre fekszik Budapesttől. Lakossága 16 esztendő alatt a duplájára nőtt, naponta átlagban két ember választja új otthonául a kisvárost. A száz százalékosan közművesített utcák több mint felén működő tömegközlekedés a diákok számára ingyenes. A városban egyetlen pártnak sincs irodája. Mentális Szilíciumvölgy. Polgármestere 50 éve áll megszakítás nélkül a település élén. Európa bajnok e téren. Privát telefonszáma a város honlapjának nyitóoldalán található. Nem mellesleg „B-kategóriás” színházi rendező.
Alex – sokan így ismerik Nyíregyházán-, Veresegyházon találta meg a nyugalmat és színházalapító lett. A Veres 1 Színház régi szakmai kapcsolatokat talált meg, sztárokat szerződtetett, helyi művészközösségekben castingolt. Országosan kitekintett, lokálisan integrált. Az évtizedek során gellert kapott „ügy” fogalmát visszahelyezte valós tartalmába – ez a színház „veresi üggyé” lendült. A nulláról építkeztek. Színházi startup. Zöldmezős szellemi beruházás.
Másfél év után Venyige és társulata két felvonásos krimivel tért vissza a térségbe. A három településen – Sátoraljaújhelyen, Nyírbátorban valamint Tiszavasváriban – teltházas, pótszékes előadásokat tartottak.
Az Egérfogót Londonban 63 éve játsszák megszakítás nélkül. Bemutatásakor Sir Winston Churchill volt a miniszterelnök, jegyre adták még a húst, szalonnát, cukrot és a vajat. A közel 26 ezer előadásban eddig 414 színész állt a színpadon. 136 mérföldnyi inget vasaltak ki és az előcsarnokban 462 tonna jégkrém fogyott el. A Big Ben és a Towel-híd után, a darabnak otthont adó St. Martin’s Theatre a leghíresebb londoni turistalátványosság.
A Veres 1 Színház előadása abba a legendás Agatha Christie-panoptikumba enged bepillantást, mely kép mindenkiben benne él, aki egy könyvet is olvasott a krimik koronázatlan királynőjétől. A fiatal házaspár kandallójában ég a tűz, a havat is behordja a szél a zord angol téli hóviharból, a legapróbb részletekig kidolgozott ruhák pedig mintha a 20-as évek angol coulour locale-ját idéznék elénk. A szórakoztató feszültséget a mikrorealista aprólékossággal kidolgozott látványvilághoz társult érzékenyen pontos színészi játék adja. Egyébként nem is valósulhatna meg a legfontosabb műfaji elvárás, az, hogy két óra elteltével is folyamatosan ott munkáljon a nézőben a kérdés: ki lehet a gyilkos? De ott munkál, hiszen az utolsó pillanatig “mindenki gyanús”.
Mr. Paravicini: SZÉKHELYI JÓZSEF Jászai-díjas
Mollie Ralston: VEREBES LINDA
Giles Ralston: PÁL TAMÁS
Christopher Wren: DÓSA MÁTYÁS
Trotter rendőr őrmester: MOHAI TAMÁS
Mrs. Boyle: ZORGEL ENIKŐ
Metcalf őrnagy: SCHLANGER ANDRÁS
Miss Casewell: MIKLÓS KRISZTA
Zene: LENCSÉS BALÁZS
Dramaturg: VENYIGE SÁNDOR
Díszlet-jelmez: GEDEON BORÓKA
Rendező: SCHLANGER ANDRÁS