Generic selectors
Csak teljesen egyező találatok
Search in title
Keresés a tartalomban
Keresés a cikkekben
Search in pages
Válasszon kategóriát
100 éve történt
Baleset
Belföld
Bulvár
Bűnügy
Érdekes
Fotó
Gazdaság
Hírek
Időjárás
Kisvárda
Kultúra
Mátészalka
Megyei
Nagy Kép
Nemzetközi
Nyírbátor
Nyíregyháza
Pártok
Programajánló
Rövidhír
Sport
Szavazás
Tiszalök
Tiszavasvári
Tudomány
Uncategorized
Vélemény
Vezetőhír
Videó

Élvonalbeli gépek, jól felkészült versenyzők, remek idő magas felhőalappal: következik két hét tömény repülés és izgalom…
A magyar pilóták felkészültek, a gépek jók, a konténerekben érkező madarakat sikerült tökéletesen összeszerelni, elhárultak a technikai akadályok, a hangulat remek, megvolt az ünnepélye megnyitó: innentől kezdve két hétig tart majd a nagy verseny Ausztráliában.

Az idei vitorlázórepülő világbajnokság helyszíne a Melbourne-től északra, mintegy 180 kilométerre fekvő Benalla repülőtere, hegyekkel övezett síkvidék, világszerte ismert, remek adottságokkal rendelkező száraz terület, rendszerint nagyon magas felhőalappal. Az edzőnapokon általában ez háromezer méter volt, ami nem számított a legjobbnak… A pilóták oxigénnel repülnek, hogy elég magasra emelkedhessenek a távokon. A kisebb kategória is nagyot tud itt repülni, Kóré Zoltán egy technikai ellenőrzésnek indult repülés során 567 kilométert teljesített.

1-MCS12885

Gulyás és Szabó Péter egyaránt a 21 méteres, dél-afrikai gyártású Jonker JS-1-essel repül a szabadosztályban. A friss és ígéretes konstrukció érdekessége, hogy apró sugárhajtóművel is felszerelt, úgynevezett hazatérő jet-hajtóművel, ami tehát felszállásra nem alkalmas, de arra igen, hogy ha elfogynak az emelések és amúgy terepre szállna le a gép és pilótája, a kis gázturbina révén mégis vissza tudjon térni a repülőtérre, nem kell szállítókocsival vagy vontatógéppel érte menni. A jet-hajtómű előnye, hogy kisebb a súlya és a légellenállása, magyarázta az iho/repülés kérdésére a pilótákat segítő csapat egyik tagja, Cziráky Gergely.
Gulyás a HAB, Szabó a BX farokjelű gépekkel repül. Gulyás Jonkere annyira friss, hogy a gyártótól, Dél-Afrikából egyenest szállították a verseny helyszínére. Hársfalvi Péter a 18 méteres kategóriában indul, ASG 29-essel, farokjele AMI; Kóré Zoltán gépe Ventus 2ax, farokjele 5A, a 15 méteres fesztávolságú gépek osztályában.

A csapat edzője és kapitánya Gönczi Péter, hatalmas tudással és tapasztalattal rendelkező versenyző. Gyöngyösi András, a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség elnöke pedig meteorológusként segíti a pilótákat. Az időjárás jónak ígérkezik, a nyitón is harminc fopk fölött volt a hőmérséklet. Valószínű, hogy a kötelezően közbeiktatott pihenőnapon kívül a mezőny sok versenyszámot tud majd repülni, márpedig a pihenőnapra szükség is lesz, mert a nagy távok rendesen kifáraszthatják a pilótákat. A magyarok hangulata kitűnő, az utolsó napon a megnyitó előtt a pilóták és segítőék Melbourne-ben lazítottak, pihentek a mintegy egy hetes utazás és felkészülés után.
A magyar csapat támogatói: a Hungarocontrol, a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Aktual Bau.

Forrás:  IHO.hu

Fotó: Móricz Csaba