Generic selectors
Csak teljesen egyező találatok
Search in title
Keresés a tartalomban
Keresés a cikkekben
Search in pages
Válasszon kategóriát
100 éve történt
Baleset
Belföld
Bulvár
Bűnügy
Érdekes
Fotó
Gazdaság
Hírek
Időjárás
Kisvárda
Kultúra
Mátészalka
Megyei
Nagy Kép
Nemzetközi
Nyírbátor
Nyíregyháza
Pártok
Programajánló
Rövidhír
Sport
Szavazás
Tiszalök
Tiszavasvári
Tudomány
Uncategorized
Vélemény
Vezetőhír
Videó

Érpatakon 2009. július 1-től létezik mezőőri szolgálat, amit egy akkor érvényben lévő önkormányzati törvény tett lehetővé. Így az 1 845 lakosú településen két fő mezőőr teljesít szolgálatot immáron 7 éve. A képviselőtestület 2011 augusztusában alkotta meg a mezőőri szolgálat finanszírozására szolgáló rendeletét, ami éves szinten 2,5 – 3,5 millió forint bevételt jelentett volna a településnek…, merthogy a polgármester, Orosz Mihály Zoltán elfelejtette végrehajtani a rendeletet immáron hatodik éve.

Érpatak közigazgatási területén mintegy 3 600 hektár művelésre alkalmas terület van, amit javarészt a helyi gazdák vontak művelés alá. Ezen területek nagyobb része szántó, kisebb hányada erdő.   A rendelet értelmében minden termőföld használónak évente 10. 000 négyzetméterenként 700 forintot kell fizetni.

A 2011. augusztus 15. napján életbelépő rendelet szerint a hozzájárulást évente egy alkalommal, október 31-ig lehetett volna megfizetni kamatmentesen a polgármesteri határozat alapján. Egyébként a járulékfizetésre kötelezettet  évente egy alkalommal a polgármester értesíti  a fizetési kötelezettségről – áll Érpatak önkormányzatának a 8/2011. (VIII02.) számú rendeletében.

Csakhogy derék polgármesterünk az érapataki modell hálózatának építése közben szenilissé vált, vagy tudja az ördög, hogy mi történt, de tény:

Orosz Mihály Zoltán Érpatak polgármestere egy darab határozatot sem hozott a díjfizetésekkel kapcsolatban, így a település évente mintegy 2,5-3,5 millió forint bevételtől eset el, ami elég lett volna a mezőőri szolgálat fenntartására.

No, nehogy azt gondolja az olvasó, hogy lám-lám, hát működik az érapataki modell, hisz nincs is szüksége a településnek erre a bevételre.  Vagyis Orosz Mihály Zoltán így támogatta a helyi vállalkozásokat. Nem, kedves olvasó nem erről van szó! Ugyanis Érpatak derék polgármestere, – akinek a módszerét oly sokan akarják utánozni –  meghozta a “határozatokat” és visszamenőleg öt évre követeli a gazdáktól a a mezőőri járulék megfizetését. Ugyanakkor határozatokat nem, csak fizetési felszólításokat kaptak a gazdák, ami újabb kérdéseket vet fel. Vannak-e egyáltalán határozatok?

No, de mi ez a hirtelen pénzéhség? 

Mint ahogyan írtuk, nincs elfogadott 2015-ös  zárszámadása Érpataknak, így a központi költségvetésből nem jut forráshoz a település, mivel leáll a nettó finanszírozás mindaddig, amíg nem fogadja el a testület a zárszámadást, amire valljuk be:  egyre kisebb az esély.

A megoldás Orosz Mihály Zoltán kezében van. Egyszerűen el kellene számolnia, hogy mire fizetett ki az önkormányzat 2015 szeptemberében több mint fél millió forint lízing és bérleti díj címen. Illetve, hogy mire ment el több mint 600 ezer forint értékű gázolaj, és számos olyan tétellel, amire nem kaptak a képviselők választ. A testületi tagjai abban csak reménykedhetnek, hogy Orosz Mihály Zoltán 7 000 kötetes magánkönyvtára nem a település költségvetésében szereplő reklám és propaganda soron elszámolt költségből gyarapodott.

Míg Orosz Mihály Zoltán még képviselőként az előző polgármestert  a WC papírral is elszámoltatta, addig magára nézve egyáltalán nem tartja fontosnak több 10 millió forint elköltését átláthatóvá tenni és válaszok helyett csak “rizsázik”.  És az is elgondolkodtató, hogy Érpatak polgármestere a vagyonnyilatkozatát miért nem hajlandó kiadni már 2014-óta?

Érpatakon háborognak a gazdák, hiszen eddig nem is tudtak róla, hogy mezőőri járulékot kellett volna fizetniük, hiszen a polgármester nem értesített senkit, noha a rendelet szerint az ő feladata lett volna. Az persze más kérdés, hogy ha van egy rendelet, ami előre tervezhető forrást biztosít a településnek, az szerepelt-e az évről-évre elfogadott  költségvetésben, vagy ha nem, akkor miért nem.

Mindenesetre egy az államigazgatást jól ismerő szakértő szerint a 2011-ben elfogadott rendelet több pontja jogszabály-változások miatt nem érvényes. Ugyanis a rendelet szabálysértési eljárást helyez kilátásba a gazdákkal szemben, miközben az önkormányzat már nem járhat el szabálysértés esetén, és így bírságot sem szabhat ki. A szakértő véleménye – noha öt évig követelheti az önkormányzat a meg nem fizetett díjat –  mivel a polgármester mulasztott, a gazdák jó eséllyel fordulhatnak bírósághoz.

Fotó: ezahir.hu/archívum