Az idei Fekete Péntek, illetve a karácsonyi kampányidőszak minden eddiginél komolyabb kihívások elé állítja az online kereskedelem köré épülő logisztikai szektort. Noha az őszi hónapokban egymást váltották a sötétebbnél sötétebb jóslatok, a futárcégek biztosítják a zökkenőmentes kiszállítást. Az online kereskedelem bővülése messze megelőzi a hagyományos kiskereskedelem növekedését.
Ez komoly terhet ró a logisztikai szereplőkre, hiszen négy hét alatt eddig nem tapasztalt csomagszámmal kell megküzdeniük. Tovább nehezíti a helyzetüket az általános munkaerőhiány, ami a fővárosban és a vidéki székhelyeken is egyre jellemzőbb. A decemberi időszak nem csak az e-kereskedelem, hanem a HR irodák számára is kihívást jelent, hiszen biztosítaniuk kell a kellő humán erőforrást a zökkenőmentes munkavégzés érdekében.
Noha az átadópontok népszerűsége egyre nagyobb, illetve több nagy e-kereskedő átvevőpontként is üzemelő szaküzletekkel rendelkezik, az online vásárlások mintegy kétharmada házhozszállítással végződik. Ez különösen az ünnepi időszakban okozhat fennakadásokat, ezért a logisztikai szervezés egyre fontosabbnak látszik.
A hazai webáruházak egyre nagyobb számban élnek a Fekete Péntek által kínált lehetőséggel. A hatalmas kedvezmények reményében a vásárlók visszatartják a rendeléseiket, így a Fekete Pénteket követően a futárcégek terheltsége extrém méreteket ölt. Természetes, hogy a logisztikai szolgáltatók nem képesek tartani a két-három napos kiszállítási időt. A webáruházak igyekeznek minél inkább kihangsúlyozni, hogy ebben az időszakban a csomagok kiszállítása több időt vehet igénybe, a vásárlók pedig egyre türelmesebben viszonyulnak mind a futárszolgálatokhoz, mind a kereskedőkhöz.
Az idei évben mentőmellényt jelentett a futárcégek és a nagy webáruházak hatékonyabb együttműködése. A korábbi tapasztalatokból tanulva a futásszolgálatok meghatározták a lehetőségeiket és előre leegyeztették a partnereikkel, milyen mennyiségű árut képesek megbízhatóan, a meghatározott határidővel kiszállítani. Ennek köszönhető, hogy a webáruházak is kiterjeszthették az alkalmazott futárcégek körét.
A logisztikát érintő probléma egyelőre megoldottnak látszik. Gyakorlatilag biztosnak látszik, hogy az elsőként Fekete Pénteket tartó Extreme Digital mögé felsorakozó futárcégek jelesre vizsgáznak a bődületes mennyiségű csomag kiszállítása során.
A hazai e-kereskedelem bővülése az idei évben 20 százalék körül alakul. A futárcégek számára komoly problémát jelent a munkaerőhiány, hiszen a munkaerőhiányt kizárólag a szolgáltatásaik jelentős áremelésével tudnák orvosolni.
Noha az idei évet sikerül kipipálni, a logisztikai szektor nyugtalansága nem véletlen: a vásárlók és a kereskedők meg kell barátkozzanak a némileg magasabb díjakkal, amennyiben nem szeretnének hosszabb szállítási határidővel számolni.